back to view     to list

Letani neni jen zabava, ale take tuny informaci, co je nutne pro bezpecnost a prubeh letu pochopit a pamatovat si, nebo take neco jen pro zkousku. Jako treba ceska hlaskovaci tabulka, kterou nikde asi neuslysite. Ale pro to, co je nutne a potrebne se daji vymyslet nebo se spise pouzivaji ruzne poucky. Takze predam par vyrazu pochycenych vetsinou ve FlyingAcademy v Letnanech. Jinak pozor, nektere logicke poucky funguji obracene, tedy ze to co ma smysl neplati. Jednu jsem znal, ale uz zapomnel.


@ Barvy svetel na letadle a lodich @

Kazdy z Vas jiste vi, ze lod i letadlo ma na jedne strane zelenou a na druhe cervenou barvu. Cervena je vlevo a zelena je vpravo. Toto se ale opravdu spatne pamatuje.

TAKZE: Protoze je Ta zla levice tedy komancove (ale ono je CSSD to same) rude zlo, tak je cervena vlevo. Na zelenou teda zbejva uz jen prava strana. Prava strana je jako v auta ta, co ma po prave ruce ridic-pilot. A protoze slon (teda i auto a letadlo) ma prednost zprava, tak pokud vidite cervne svetlo, mate dat druhemu letadlu prednost. To se mne na letectvi libi, skoro vse je logicke.


znamenka a smery inklinace, deklinace, deviace ...

Inklinace, deklinace, deviace ... k tomu jeste zapadni a vychodni a zaroven minusova a plusova. Nastesti alespon k zjistenu TRUE - pravemu sveru se odcita soucet vsech chyb. Ale co je vychod, zapad plus a minus je jednoduceh.
TAKZE: Predstavte si obycejnou osu s kladnejma a zapornejma cislama. Uprostred je nula, vlevo minus a vravo plus. K tomu si predstavte mapu Evropy a Ceskou Republiku. Vse na doleva je zapad a vse doprava vychod. Takze zapad je minus a vychod plus. Jednoduche.
Jinak nase republika je krom tech hromady zakazanejch a omezenejch prostoru pro letectvi fakt nadherna. Zemepisna sirka a delka je dle webu dle stredozemniho more. Ale ona i Ceska Republika vcetne Slovenska je docela dlouha a ne zrovna siroka. Takze Delka je podel rovnobezek a Sirka podel poledniku. Polednik rozdeluje cas, tedy poledne, tedy sever-jih.

-oo                                     0                              +oo
----------------------------------------|----------------------------------
zapad                                                          vychod


Q kody

Tak toto je des a hruza. Nastesti tech zakladnich (asi 6) moc neni. Bohuzel CTU chce nejspise vice (jako ta ceska hlaskovaci abaceda). Prisel jsem na na QDM a QDR ale alespon vypisi vsechny.

TAKZE:
  • QNH „tlak indikujici nadmorskou vysku, prepocteny na stredni hladinu more“
  • QFE tlaku vzduchu vztazenemu k nadmorske vysce letiste.Na letisti bude vyskomer ukazovat NULU
  • QFF „tlak prepocteny na stredni hladinu more podle barometrické formule“

  • QDM „magneticky kurs pro smer k zamerovaci“ Tohle si pamatuji jako Q Direction Magnetic
  • QDR „magneticke zamereni od zamerovace“ Je to vlastne opak QDM,takze QD Reverse

  • Smer vetru

    Pro pocitani letu a moznoti letu je potreba znat vitr jako zadni a bocni slozku. Vse je dle cosinu a sinu. Nastesti mam na svem ASA Computeru tabulku.

    TAKZE:Ve skole nam tvrdili, ze koza Teda COSA kope zezadu. Takze zadni vitr je COSinus a bocni vitr je SINus. Ale popravde, tabulka je lepsi nez to pocitat.



    ORTODROMA LOXODROMA

    Co je kruznice, co krivka a jeste k tomu je to na mape jinak, nez na globu. Dle definice je Ortodroma cast velke kruznice, ale nesvira s poledniky stejnej uhel a je to nejkratsi spojnice bodu A-B. Loxodroma je na mape usecka a svira s kazdym polednikem stejny uhel.
    TAKZE:ORTODROMA je na globu cast kruhu a na mape predpokladam spise nejaka cast elipsy. Takze O jako kruh, globus. LOXODROMA je teda na globu nejaka krivice jako X. Na mape usecka, takze s kruhem jako pocatecni O nema nic spolecneho.


    Tlakova nize Tlakova vyse

    Ve slaidech apod jsou cernobile obrazky, takze zadne barevne jako na meteo mapach.
    TAKZE: pro pochopeni, je nutne brat cervenou nizi coz oblouk jako kopecek a tlakovou vysi coz je modra spice jako horu. A na horach by melo byt vice zima. Sice to je vysvetleni jak pro demenata, ale jak jinak si to pamatovat.


    Vrtulovy vir

    Otacejici se vrtule tvori vrtulovy vir. Ten obteka letadlo a diky tomu nejsou proudnice na SOP obtekany rovnobezne s osou, ale sikmo.
    U pravotocivce vtrule (po smeru tedy vrsek doprava z pohledu pilota). SOP je tedy obtekana zleva a vychyluje ocas doprava. Tedy ledadlo se staci vlevo. Vyslapavame pravou nohu.
    Takze Pravotociva vrtule, ocas jde doprava a vyslapujeme pravou nohu. -USA letadla. Ceska letadla vetsinou obracene.


    SQUAK cody

    Konecne mne nekdo vysvetlil, jak se zapamatuji Squakcody, tedy nase oblibene jine nez 7000






    Na vsech strankach 57838 pristup

    Tato stranka byla nactena jiz po
    488




    Uklízím a vyprodádám pár blostí. Tak se mrknete: BAZOS  nebo Aukro
    Tento WEB hosting opravdu mohu vřele doporučit: